top of page

5 tips för e-handlare att tänka på nu och inför 2023


1. Se till att du har en bra produktfeed

Vad menas då med en produktfeed? Att skapa en produktfeed eller produktlista själv, via ditt e-handelsverktyg eller via något plugin är av otrolig vikt. Speciellt med tanke på den ökande standardiseringen av hur de ska se och vilken metadata fler och fler aktörer kräver.

Se till att den stödjer Google Product Feed standarden, om du inte har kunskapen själv ta hjälp från någon som kan! Sedan handlar det bara om att välja de marknadsplatser och tjänster du vill synas på; Prisjakt, Pricerunner, Google Shopping, Criteo eller Facebook katalog. Möjligheten att öka synligheten och exponeringen blir betydligt enklare och du slipper huvudvärk då allt hålls uppdaterat.


2. Lägg tid och resurser på spårning och Google Analytics 4

Innan fokus på allt roligt på synlighet görs, måste detta göras om det inte är gjort. Är e-handelsspårning i GA4 fixat? Är event tracking påslaget på alla delar vi vill spåra? Det gäller alla standardevent (ViewProduct, AddToCart osv…) för både GA4, Facebook Pixeln + Conversion API och övriga viktiga spårningsverktyg. Detta kan vara krångligt. Men att få in så mycket som möjligt i Google Tag Manager är rekommendationen, det gör livet så mycket enklare. Köp dig fri och ta hjälp om du varken hinner eller förstår hur du ska göra. Inför Black Friday kan det vara otroligt viktigt om du inte har detta på plats, så att du kan jämföra när du står där nästa år. För Universal Analytics kommer, som du kanske läst, att sluta registrera pageviews 1 juli 2023.


3. Finputsa och optimera dina produktsidor

Det är på produktsidan mest tid spenderas och köpbeslutet tas. Finns alla förutsättningar för besökaren att konvertera? Finns det produktdokument om din säljprocess kräver det? Beskrivs det tydligt eller syns tydligt vilka tillbehör som behövs eller vad denna produkt behöver kompletteras med? Finns alla måttangivelser, storlekar, färg, material och all den viktiga metadata som besökarna idag förutsätter finns? Storleksguide m.m.

4. Lägg pengar på en bra sökmotor

Med en bra produktfeed kan du också få till en bra intern sökmotor. Det interna söket har genom åren blivit alltmer viktigt och kommer fortsätta så. Tillhandahåller e-handelsverktyget du använder en bra sökmotor eller är den undermålig? Är Autosuggestions relevant, tar den felstavningar och visar den faktiskt kategorier i sökresultatet? Benchmarka dina konkurrenter och fundera se över din statistik. Hur mycket högre konvertering har du på dina köp när ett internt sök på sajten varit inblandat jämfört med övriga köp. Hittar du själv de produkter eller kategorier du önskar när du utgår från fem olika besökstyper eller scenarion du på förhand skrivit ner? Om ditt interna sök inte håller måttet kan du rådgöra med exempelvis en SEO-byrå som hjälper dig att hitta en bra tredjepartstjänst.


5. Analysera flaskhalsarna

Var ligger drop-offen? Hur ser statistiken ut i din funnel? Är de olika beroende på enhet? Vilka moment förvirrar besökarna? Med hjälp av både bra spårning (se punkt 2) och bra analysverktyg kan man se på hur besökarna rör sig på sajten, rent bokstavligt. Lägg tid och resurser på att få bort de krångliga momenten som du själv trodde var en bra idé. Ta fram ny design, utveckla, analysera och finputsa löpande. Se till att ha en årlig budget reserverat för detta! Det kan vara här du gör dina stora vinster. Lycka till!

Skribent: Alex Kappel, Teamleader E-Commerce & Development på Tankbar AB


bottom of page