Vad innebär produktdata och vilket värde har det för dig som E-handlare att ha rätt och uppdaterad produktinformation för din E-handelsbutik?
Produktdata innebär egentligen all data som berör en produkt. Dvs namn, text som beskriver produkten, mått- och viktangivelser, SKU- och artikelnummer, materialval, färg, produktbilder, storleksguide, metadata och taggar och produktionsland. Spårbar- och transparent data för varje produkts miljöpåverkan är krav som också ökar.
Data som sedan används i på olika sätt i olika kanaler, både digitalt såsom på e-handel eller i tryck såsom katalog eller annons. Mängden produktdata kan växa och förändras snabbt vilket gör att det kan vara svårt att hantera och säkerställa att rätt och all information är uppdaterad. För att hantera stora mängder av produktdata, versioner, källor och olika kanaler brukar man höra begreppen Master data hantering och så kallade PIM- system (Product Information Management). Beroende på vilka behov man har för att hantera produktdata finns det olika system som centraliserar hanteringen av produktdata och hanteringen dessa genom olika kanaler.
Produktdata för E-handlare
För E-handlare är det ofta leverantörerna som levererar och säkerställer deras grundläggande produktdata men ofta kräver det en handpåläggning av dig som E-handlare med alltifrån namngivelser, utförligare produktbeskrivning, bildhantering, internationella attribut och beskrivningar som ska omvandlas och översättas, prisregler och SEO- strukturer som ska implementeras samt koppla produkttillbehör. Ett arbete som är krävande men samtidigt väldigt viktigt och bör göras kontinuerligt för att t.ex. se till att priser och lager mm är uppdaterat
Produktsidor - köpbeslut
Det är viktigt att all produktdata och bilder finns och är korrekta på själva produktsidan. Det är här kunden spenderar mest tid och tar sina köpbeslut efter den information som finns och möjlig merförsäljning där möjliga tillbehör framkommer tydligt. Det är även viktigt att kontinuerligt se över vilka produktnyheter som kommer och planera in dessa i din egen marknadsstrategi.
Ecombooster hämtar automatiskt och uppdaterar kontinuerligt all produktdata från dina leverantörer och samlar på ett ställe. Dessutom omvandlas alla attributen, pris- och SEO regler efter din struktur. Har du internationella leverantörer översätts även ett första utkast för produktbeskrivningar. Spar tid, kapa manuellt arbete och säkerställ att du har rätt data och kommer snabbt ut på marknaden med nya produkter. Läs mer om Ecombooster.
Comments